AKTUALITY

ROZMÝŠĽATE NAD TÝM, ŽE ZAČNETE PODNIKAŤ?
TAK TREBA NIEČO PODNIKNÚŤ!

Rozhovor s Barborou Figlušovou

„Podnikanie ma naučilo pokore“

Prečo začala podnikať, prečo ju baví a čo pre ňu znamená ocenenie v súťaži, prezradila viac v rozhovore víťazka v kategórii Začínajúca podnikateľka 2018 a absolútna víťazka PODNIKATEĽKA SLOVENSKA 2018 , Barbora Figľušová.

Čo pre vás znamená ocenenie Podnikateľka Slovenska 2018?
Už samotná nominácia odbornej poroty v kategórii „Začínajúca podnikateľka“ bola pre mňa veľkým prekvapením a obrovským uznaním, ale aj zadosťučinením mojej práce a práce tých, ktorí pri mne stoja. Sú to moji milovaní rodičia. Oni mi umožnili zo svojej čučoriedkovej záhradky zrealizovať Projekt ČUČORIEDKOVO.
Bola to pre mňa emotívna chvíľa. S veľkou pokorou a vďakou som prijala toto nádherné ocenenie a budem sa snažiť zo všetkých síl, aby som bola čo najlepšia inšpirácia pre ďalšie úspešné a talentované ženy.

Prečo so myslíte, že ste vyhrali práve vy?
Myslím si, že za mojim víťazstvom sú okrem iného súčasné nálady spoločnosti, podporiť slovenské, ekologické „farmárčenie“. Verejnosť ocenila, tak ako aj odborná porota môj príbeh – podnikanie na Slovensku. Priamo v našej rodinnej čučoriedkovej záhradke, s ktorou som od detstva vyrastala. V dospelosti som jej vdýchla „podnikateľskú dušu“. Spojila do jedného harmonického celku ovocinárstvo – včelárstvo – biznis s dôrazom na zdravý životný štýl a ekologické hospodárenie. Myslím si, že porota a verejnosť ocenila môj prínos k zvýšeniu vedomia o „čiernych bobuľách“ a ich pozitívnom vplyve na naše zdravie.

Na začiatku bol nápad, ale čo bolo potom najťažšie, keď ste sa už pustili do podnikania?
Smiech, Administratívne vybavovanie živnosti / SHR (Samostatne hospodáriaci roľník). Najťažší bol pohľad na slabé stránky svojho zámeru, uvedomenie si, že:
– podnikanie v agrosektore je vo veľkej miere ovplyvnené poveternostnými podmienkami,
– ovocinárstvo je sezónne a navyše trvá niekoľko rokov, kým novo zasadené kríky/stromy prinesú prvé plody. V prípade čučoriedkových kríkov je to po cca 3 – 5 rokoch,
– v danej oblasti nemám žiadne vzdelanie a teoretické vedomosti,
– aj na vzdelávanie potrebujem finančné prostriedky.
Prvé dve sú objektívne a neviem ich ovplyvniť, len ich s pokorou prijať. Preto som začala riešiť to, čo môžem ovplyvniť sama, t. j. vzdelávanie a zamestnanie sa.
Vo vzdelávaní som videla príležitosť ako úspešne podnikať. Mojou prvou oporou bol a naďalej je p. Ing. Šimala, ktorého teoretické vedomosti sú overené niekoľkoročnými praktickými skúsenosťami v pestovaní bobuľovitého ovocia, predovšetkým čučoriedky chocholíkatej.

Čo vám dalo a čo vzalo podnikanie?
Podnikanie mi dalo veľa. V prvom rade ma naučilo pokore. S pokorou, s láskou pracovať a s vďačnosťou prijímať „plody svojej práce“. To je moja nielen podnikateľská, ale aj životná filozofia. Vďaka projektu Čučoriedkovo som osobne stretla veľa zaujímavých ľudí. Cez čučoriedkové kríky som sa bližšie dostala k včelárstvu, hoci včelárstvo malo v našej rodine tradíciu. Včelárstvu sa venoval môj starký. Keď nás navždy opustil, ostalo nám 5 včelých rodín. Vtedy som sa začala vážnejšie zaujímať, ako sa bez starkého pomoci najlepšie postarať o včely. Našla som včelársku školu, ktorú som v Banskej Bystrici úspešne absolvovala. Za túto príležitosť som veľmi vďačná. Ani som netušila ako ma včelárenie chytí.

Čo vás na ňom najviac baví?
Na podnikaní ma najviac baví, že som si sama sebe pánom a ešte niekedy aj rodičom :))). Napĺňa má práca v prírode, život s prírodou, s jej priazňou, ale aj vrtochmi. Ale na druhej strane aj osobný kontakt s ľuďmi. V každom ročnom období majú čučoriedkové kríky iný „šat“. Je fascinujúce pozorovať ako sa mení farba listov od skorej jari až po neskorú jeseň. Tak ako kvitnú, rastú, dozrievajú čučoriedkové bobule, tak sa mení farba listov na kríkoch. No najkrajší šat majú čučoriedkové kríky na jeseň.

Chcete ostať v tom odbore, alebo sa chystáte podnikať aj iných oblastiach?
Čučoriedky sú moja najväčšia srdcovka 🙂 Čo sa týka iného podnikania, rozbieham ďalší projekt. Súvisí so zdravým životným štýlom. Od malička sa venujem aj športu. Jeden z mojich prvých snov bolo mať akadémiu / štúdium, kde budem spájať radosť z pohybu spolu so vzdelávaním a zdravou výživou. Kde bude všetko pod jednou strechou. Pre mňa je to najlepšia kombinácia: šport, zdravá strava a naše čučoriedky (jedno z najzdravších ovocí na svete).

Keď sa obzriete späť, je niečo čo by ste už neurobili?
Môžem povedať, že nie je nič, čo by som už neurobila. Všetko čo som robila, alebo čomu som sa venovala, bolo vždy o mojom vnútornom presvedčení. Naplno sa venujem svojim aktivitám. Keď sa pre niečo nadchnem, tak idem za tým s 300% odhodlaním 🙂 V Čučoriedkove som vsadila na dlhoročné skúsenosti z čučoriedkovej záhrady, ktoré som využila pri založení nového čučoriedkového sadu.

Ako sa vám darí skĺbiť osobný a podnikateľský život?
Milujem plánovanie. Plánujem, zapisujem a realizujem. :)) Môj diár je už skoro rok dopredu zapísaný rôznymi akciami, aktivitami 🙂 Vzhľadom k tomu, že mám viac aktivít spojených aj s pracovnými povinnosťami, tak si môj Time management prísne sledujem. Všetko musím mať v dostatočnom predstihu naplánované. Samozrejme, že nie vždy to ide tak, ako si predstavujeme. Treba byť flexibilný a nebáť sa za pochodu prispôsobovať plány danej situácie. Moja rada nad zlato :)) napísať si všetky ciele a plány na daný týždeň / mesiac / rok a čo najpresnejšie sa ich držať. Mať jasnú víziu o tom, kam sa chceme posunúť a čo všetko je potrebné preto spraviť. … milujem plánovať 🙂

Prečo si myslíte, že stále viac žien na Slovensku zvažuje podnikanie?
Každá žena chce byť strojcom svojho šťastia a paňou svojho času. Ženy sú vnímavé na potrebu okolia. Vycítia, čo v danej lokalite chýba, resp. čo by mohli svojou aktivitou vo svojom regióne vylepšiť…, tak aby im „ich podnikateľský zámer“ priniesol finančný efekt, osobnú radosť a spoločenské uznanie.

Aké typy žien sa hodia na podnikanie?
Podnikanie by som odporučila ženám, ktoré sa neboja vykročiť zo svojej komfortnej zóny. Ženám, ktoré sa neboja riskovať a chcú sa odlíšiť. Ženám, ktoré napriek svojim povinnostiam majú v sebe energie na rozdávanie. Ženám, ktoré vedia, že nič nie je zadarmo a sú ochotné obetovať viac. Všetkým ženám, ktoré majú nápad – aj ten najbizarnejší.

A naopak, ktoré by si mali podnikanie asi rozmyslieť?
Neodporúčala by som podnikanie určite ženám, ktoré chcú začať len kvôli nadobudnutiu spoločenskému statusu „som podnikateľka”. Ženám, ktoré hneď na začiatku majú vidinu veľkého zárobku. To si myslím, že je skôr cesta do pekla. Rýchly vzlet a ešte rýchlejší pád. Nie nadarmo sa vraví, že pomaly ďalej zájdeš 🙂 Ďalej by som to neodporúčala nerozhodným ženám. Pri podnikaní by sme si mali veriť, aj keď na začiatku „nič nie je isté“. Uvedomiť si, že RISK JE ZISK 🙂 A čo je najdôležitejšie, treba začať s obrovskou pokorou.

Bolo vám niekedy na prekážku v podnikaní, že si žena?
Vôbec 🙂 práve naopak. Ja mám skúsenosť, že mužom imponuje, keď je žena ambiciózna a má jasne stanovené svoje ciele a plány. Muži sú ochotní pomôcť a vedia priniesť na danú problematiku iný pohľad. Pragmatickejší.

Čo by ste odkázali budúcim podnikateľkám, ktoré sa rozhodujú či začať?
Chcela by som im povedať, aby sa nebáli začať. Ak majú sen a predstavu. Začiatky sú síce ťažké, ale my ženy máme v génoch schopnosť zvládnuť každú jednu prekážku s úsmevom a nadhľadom. Podnikanie je beh na dlhé trate. Aj keď je to niekedy príliš náročné, netreba sa vzdať. Je potrebné bežať ďalej a úspech príde. Za uváženie stojí určiť si, s kým budeme tým podnikateľským maratónom bežať 🙂

V akých oblastiach budú ženy podnikateľky pribúdať?
V mojom okolí je stále viac a viac žien, ktoré začali alebo chcú podnikať. Podnikajú v rôznych segmentoch. Sú úspešne, čomu sa veľmi teším. Aj na HOREHRONÍ sme podnikavé ženy:) My, ženy, máme pre podnikanie veľa osobnostných predpokladov, ktoré sú našimi silnými stránkami. Vyzdvihnem: vytrvalosť, dôslednosť, zodpovednosť, schopnosť zvládnuť viac povinností, schopnosť komunikovať. Máme cítenie, a to nielen estetické. Vieme do podnikania vložiť celé srdce, tak aby to cítili všetci navôkol. Z toho dôvodu si myslím, že podnikateľky budú pribúdať v umení, návrhárstve a šití odevov, v službách pre deti, starších ľudí, stravovaní, ubytovaní, cvičení, výrobe potravín, agrosektore, poskytovaní právnych, ekonomických činností… jedným slovom v rôznych segmentoch. A ešte niečo. My ženy často snívame 🙂 aj To je jeden z našich dôležitých hnacích motorov.

Aký význam má podľa vás súťaž Podnikateľka Slovenska pre ženy a pre Slovensko?
Lucka Veselská, riaditeľka súťaže Podnikateľka Slovenska veľmi presne vystihla slogan súťaže: „Úspešne ženy budujú úspešne Slovensko!”. Je veľmi dôležité, aby sa dostali do povedomia širokej verejnosti ženy, ktoré už teraz tvoria svojim podnikaním budúcnosť. Súťaž Podnikateľka Slovenska šíri osvetu, aby bolo v slovenskom biznise a politike čoraz viac žien. Každý rok prináša tucet inšpirujúcich príbehov. Slovensko potrebuje čoraz viac žien, ktoré spájajú tradične hodnoty s modernými – inovatívnymi.