AKTUALITY

ROZMÝŠĽATE NAD TÝM, ŽE ZAČNETE PODNIKAŤ?
TAK TREBA NIEČO PODNIKNÚŤ!

Rozhovor s Natáliou Gápľovskou

Podnikanie pre mňa sa rovná slobode

Tvrdí víťazka kategórie Inovatívna podnikateľka Slovenska 2018 Natália, pre ktorú je podľa jej slov ocenenie v súťaži ocenením pre jej celý tím a motiváciou pokračovať.

Prečo ste sa rozhodli podnikať?

Začiatok bol veľmi spontánny. 12 rokov som pracovala v modelingu a na tejto práci mi chýbal hlbší zmysel. Niečo, čo by niekam smerovalo, rástlo, robilo ľuďom radosť, bolo prospešné, kreatívne a zábavné. Mala som veľa nápadov, ale tušila som, že až keď príde ten správny, všetko začne tak nejak samé od seba a prirodzene. Bolo to na Vianoce, keď sme boli navštíviť rodinu strýka, ktorý začal našu sviečkovú tradíciu. On bol prvý, ktorý mi povedal o škodlivosti parafínu pri spaľovaní v interiéri, keď ma každú zimu trápil kašeľ, bolesti hrdla, a akási alergia. Nechcela som veriť, že niečo tak príjemné a nevinné ako sviečka, môže byť pôvodcom takých chorôb ako alergie, astma, bolesti hlavy až migrény a rôzne dýchacie problémy. Vyskúšala som však vymeniť všetky parafínové sviečky za jeho prírodnú produkciu a moje problémy záhadne zmizli. Možno placebo, možno náhoda, ale ja som začala študovať túto problematiku hlbšie a môj prieskum škodlivosť parafínu potvrdil. V zahraničí je to známy fenomén a ľudia vyhľadávajú prírodné alternatívy voskov. U nás o tom vtedy nevedel nikto. Zistila som, že prírodných značiek sviečok na trhu nie je až tak veľa a na každej by som niečo zdokonalila. Tiež som sa presvedčila, že vysoká cena nemusí znamenať kvalitu a mnoho luxusných značiek používa parafín, a že lacné produkty v tomto prípade budú len ťažko prírodné, ako tvrdia, keďže som už poznala cenu prírodných surovín. Rozhodla som sa preto vyrobiť vlastné sviečky, pri ktorých som sa učila na prednostiach tých najlepších a zdokonaľovala ich nedostatky. Spolu s bratrancom sme na základe našej rodinnej tradície vyvinuli svetovo unikátnu receptúru prírodných voskov s nádhernou trblietavou štruktúrou, pripomínajúcou čerstvý sneh v slnečných lúčoch, vďaka ktorej sviečky horia až trikrát dlhšie, ako bežné sviečky a nevadia ani alergikom, astmatikom, či deťom, pretože nepoužívame parafín, farbivá, konzervačné látky ani aditíva. Celý koncept som zastrešila pod značku, ktorá je garanciou najvyššej kvality s absolútnym dôrazom na každý detail. Miško Szatmáry nám vymyslel krásny názov LUMINIA, čo znamená svetlo zo starej hebrejčiny a logo font som si zobrala z môjho obľúbeného Ríma, kde sú týmto písmom písane nápisy na majestátnom Panteóne. Takto sa zrodila LUMINIA a odvtedy nám pred očami rastie a robí radosť stále viac a viac ľuďom, čo je hnacou silou nás všetkých, čo za ňou stojíme.

Ako by ste seba ako podnikateľku charakterizovali?

Na túto otázku som si nedovolila odpovedať sama, nakoľko nerada píšem o sebe, preto som sa spýtala ľudí v mojom okolí a tu sú moje podnikateľské charakteristiky: maximalistka, ktorá nebude spokojná, kým to nie je dokonalé, pedant, detailista, líder a motivátor, absolútny drive a nadšenie, ktoré je extrémne nákazlivé pre okolie. Mám vlastný názor a víziu, ktorých sa tvrdohlavo držím, pokiaľ v nich vidím význam. Nebojím sa inakosti a výziev, bežne robím veci, ktoré sa „nedajú“ a som výzvou pre mnoho dodávateľov, po ktorých chcem zdanlivo nemožné.


Aké boli vaše začiatky?

Príjemné, vzrušujúce, napínavé, zaujímavé, ale aj náročné, ťažké a skúšajúce moje odhodlanie a vytrvalosť.

Čo by ste  poradili budúcim podnikateľkám? Čoho by sa mali vyvarovať?

Počúvajte intuíciu, nasledujte srdce a overte si jeho rady hlavou. Pustite sa do toho, čo vás baví a napĺňa, pretože to vyplní obrovskú časť vášho času, a váš čas je váš život. Robte to najlepšie, ako viete a nedajte sa odradiť dočasnými neúspechmi, ani ľuďmi, čo vidia, ako sa to nedá.

Nakoľko je pre vás dôležité zázemie?

Veľmi. Rodina a priatelia sú zdrojom môjho najväčšieho životného šťastia. Bez nich by žiadna práca nemala zmysel. Ja pracujem preto, aby som žila, nežijem preto, aby som pracovala.

Stretli ste sa niekedy v podnikaní s predsudkom, že ste žena? Ako ste to riešili?

Stretla som sa mnohokrát s prekvapením najmä mužských obchodných partnerov či zástupcov veľkých spoločností, že za takouto značkou stojí mladá žena bez rozsiahleho tímu riaditeľov a manažérov. Avšak výsledok bol vždy pozitívny a myslím, že práve vďaka tomu, že som žena, mi mnohí ochotne ponúkajú pomoc, podporu, či zdieľanie kontaktov.

Napriek určitým stereotypom, podniká na Slovensku stále viac žien …

Podľa môjho názoru, dôvodov môže byť niekoľko. Môžu byť motivované úspechom iných žien, či celkovou zmenou životného štýlu spoločnosti. Alebo možno aj tým, že bežné zamestnanie dnes vyžaduje omnoho väčšie nasadenie ako kedysi a ženy popri rodine nemôžu venovať zamestnaniu toľko času a energie, ako si vyžaduje. Preto hľadajú a rozvíjajú vlastné nápady, ktoré im umožňujú prácu z domu a flexibilný pracovný čas. Podnikanie pre mňa sa rovná slobode.

Prečo je dôležitá súťaž Podnikateľka Slovenska?

Je jednou z ciest, ako sa ďalšie ženy dozvedia o úspešných podnikateľských príbehoch svojich rovesníčok, nájdu v nich inšpiráciu a naberú odvahu uskutočniť svoje sny. Myslím, že tu je veľký priestor na komunikáciu nielen úspechov, ale aj problémov, ktoré treba riešiť a prekonávať a vieme si navzájom radiť ako. Veď keď sme to dokázali my… ?


Aké boli reakcie na vaše víťazstvo?

Veľmi som sa potešila! Je to obrovské uznanie práce celého LUMINIA tímu a motiváciou pokračovať v našej práci.

Aké máte plány?

Momentálne pracujem na delegovaní a zautomatizovaní určitých činností, ktoré už nestíham robiť osobne, aby som sa mohla plne sústrediť na vývoj nových produktov a medzinárodnú expanziu, ktorá zaberá veľké množstvo času a vyžaduje veľa cestovania. Práve aj na slávnostnom odovzdávaní cien som sa nemohla zúčastniť, pretože som našej novej distribútorke v Tokiu pomáhala na výstave predstaviť LUMINIU japonskej klientele. Pani distribútorka v zrelom veku si našou značkou splnila svoj celoživotný sen a až plakala od dojatia nad úspechom na záver výstavy. No nie je to krásne, keď môžete niekoho urobiť šťastným vlastným nápadom?