AKTUALITY

ROZMÝŠĽATE NAD TÝM, ŽE ZAČNETE PODNIKAŤ?
TAK TREBA NIEČO PODNIKNÚŤ!

Lýdia Machová: „Podnikanie je moja životná misia.“

  • 06. 04. 2018
  • Uverejnil Admin Admin
  • Prečítané 5044 x
Rozhovor s Lýdiou Machovou, držiteľkou Ceny za moderný inovatívny prístup 2017.

V čom si myslíte, že je vaše podnikanie moderné a inovatívne?
Myslím, že som v podnikaní moderná a inovatívna dvomi spôsobmi. Obsahom toho, s čím podnikám, lebo to je úplne nový prístup vo výučbe jazykov, a taktiež formou, ktorou to robím, lebo som išla vyslovene do online podnikania a hľadala som najmodernejšie prostriedky, ako svoje produkty marketingovo propagovať spôsobmi, ktoré mi internet ponúka.

Prečo sa venujete práve výučbe jazykov? Mali ste aj iné alternatívy v čom by ste podnikali?
Nikdy som nemala dlhodobú ambíciu, že idem podnikať. Túto cestu som nezvažovala. Vyštudovala som tlmočenie, 6 rokov som pôsobila ako tlmočníčka na živnosť, a keď som si dokončovala doktorát, rozmýšľala som, čo ďalej. Vedela som, že tlmočeniu sa už dlhodobo venovať nechcem, že ma to určitým spôsobom obmedzuje, tak som rozmýšľala, akým spôsobom by som vedela myšlienky, ktoré mám o učení sa jazykov, odovzdať svetu. Či napíšem knihu, budem učiť študentov, alebo to skúsim ponúknuť verejnosti podnikateľskou cestou. A tak som sa rozhodla podnikať.

Tlmočenie muselo byť veľmi náročné a stresujúce…
Áno. Tlmočila som konferencie pre tisíce ľudí, pre stovky ľudí priamo na pódiu, alebo v kabíne aj 8 hodín v kuse. Bolo to zaujímavé, ale bolo to obmedzujúce aj v tom, že som bola platená za čas. To znamená, že síce som si mohla dať 4 mesiace dovolenky, ale nedostala som za to ani euro zaplatené, lebo za mňa nikto neodtlmočí. Preto som hľadala spôsob, ako získať aj pasívny príjem a nebyť platená za každú hodinu.

Veľa žien zvažuje podnikanie z rôznych dôvodov, hoci podnikanie nikdy nie je ľahké. Akú inú motiváciu ste ešte mali keď ste sa vydali na cestu podnikania?
Na začiatku podnikania som si dokonca aj spísala mojich 10 motivácií, čiže dôvodov. A zistila som, že finančná motivácia bola až niekde na 6 – 7 mieste. Mojím cieľom bolo v prvom rade šíriť do sveta myšlienku, že každý sa dokáže naučiť cudzí jazyk ako samouk, ale musí mať na to nejaké know–how. Ja to know-how mám a chcem ho ľuďom odovzdať. Okrem toho som v podnikaní chcela získať aj slobodu času. Keďže som veľká cestovateľka, je pre mňa dôležité nemať len pár týždňov dovolenky v roku, ale radšej pár mesiacov. Taktiež dôležitou motiváciou pre mňa bolo venovať sa takej práci, ktorá mi umožní rásť a zlepšovať sa, a to je v mojom podnikaní splnené na 100%.

Často má niekto nápad, ale akosi nemá na podnikanie vlohy, alebo zručnosti, ktoré každý podnikateľ v reálnom podnikaní potrebuje. Vy ste mali v rukách know – how, čiže nápad, ale ako to bolo ďalej?
Keď prišli prvé myšlienky o jazykovom mentoringu, začala som vyhľadávať vo svojom okolí iných podnikateľov, ktorí už zažili nejaké úspechy. Cítila som potrebu nechať sa usmerniť skúsenejšími a aktívne som hľadala svojho biznis mentora. Každému som rozprávala svoje nápady a oni ma často jednou vetou usmernili, ako by som mala o podnikaní uvažovať ďalej.

Nemali ste obavy, že vám nápad niekto ukradne?
Zo začiatku áno, ale potom som pochopila vďaka jednému mentorovi, ktorý mi veľmi pomohol ako podnikateľ, že nápad sám o sebe nie je nič, ale dôležitá je realizácia a na tú mám energiu ja, lebo som si to vymyslela, chcem to robiť a idem do toho naplno. Iní ľudia tiež vedia, ako sa majú učiť jazyky, ale možno nevedia, ako to podať druhým. Ja som svoju cestu hľadala niekoľko mesiacov a vlastne predtým som sa tomu venovala niekoľko rokov v rámci voľného času. Robila som prednášky o učení sa jazykov pre študentov na univerzite a preto si nemyslím, že by ma mohol niekto len tak okopírovať.

Podnikáte necelé dva roky, čo vás také prekvapilo, čo ste povedzme nečakali?
Prekvapilo ma, ako veľa sa človek musí učiť. Stále je v čom sa zlepšovať. Na začiatku, keď to človek chce zrealizovať a urobiť dobre, tak je potrebné ísť do toho naplno s nadšením a chuťou učiť sa, lebo ak chce niekto zrealizovať svoj nápad čo najrýchlejšie, aby rýchlo zbohatol, tak si myslím, že bude chyba v samotnom procese podnikania a skončí sa to skôr ako si predstavoval. Ja som do toho išla s radosťou, že sa naučím nové veci, napríklad o marketingu, o prezentovaní na verejnosti, o robení webstránok…

Neľutujete to?
Absolútne nie. Podnikanie je moja životná misia.

Zatiaľ sme hovorili len o benefitoch. Je niečo čo ste museli podnikaniu obetovať?
Možno jedna jediná vec, a tá súvisí priamo s povahou môjho podnikania. Musela som trochu obetovať svoje súkromie, lebo ja staviam svoju značku na sebe a tým pádom veľa ľudí vie o mne, kde cestujem, ako cestujem, s kým sa stretávam a pod. Dokonca sa mi pomerne často stáva, že ma ľudia spoznávajú aj na ulici, čo je vďaka veľkej prezentácii v médiách. Inak mi toto podnikanie dáva veľkú slobodu a nemám problém zosúladiť súkromie a prácu.

Vnímate aj svoju konkurenciu?
Ja si myslím, že každý musí sledovať svoju konkurenciu a je veľkou chybou, keď to nerobí. Po prvé, je arogantné si povedať, že nemám žiadnu konkurenciu alebo že ma nezaujíma, lebo je slabá. Od každého sa dá niečo naučiť, takže pravidelne sledujem, čo si kto rieši v tomto priestore, na tomto mojom československom trhu, ale aj v zahraničí, a snažím sa inšpirovať tým, čo funguje, na čom sa oni poučili. Taktiež je dobré sledovať druhých, aby som presne vedela zadefinovať, v čom som iná. Keď sa ma niekto opýta, prečo sa má rozhodnúť pre môj kurz a nie iný, tak mu to viem presne povedať.

Je vaša metóda iná aj v tom, že je vhodná pre každého?
Áno aj nie. Je to pre každého v tom zmysle, že každý to dokáže, ale nie je to pre každého, lebo nie každý má tú snahu preto sám niečo urobiť. Ja mám tú výhodu, že nemusím učiť triedu 30 detí, ktorým je to úplne jedno, ale môžem pracovať len s ľuďmi, ktorí pochopili, že sa musia ten jazyk učiť sami. Pracujem s ľuďmi, ktorí sú motivovaní, a vtedy sú tie výsledky krásne. Dám im návod ako sa k tomu dopracujú a oni sa behom pár týždňov-mesiacov zlepšia tak, ako za celé roky nie. Jediné, čo stačí, je nájsť v sebe motiváciu a ja im pomôžem nastaviť správny systém.

Často máte klientov podnikateľov. Akí sú žiaci?
Som veľmi vďačná za takýchto klientov, lebo podnikatelia sú zvyknutí vzdelávať sa, vidia zaujímavý seminár, neváhajú dlho, kúpia si ho, lebo vedia, že ich to posunie. Problém je, že na to veľakrát nemajú čas a je pre nich ťažšie nastaviť si systematickú výučbu. Ja mám pocit, že podnikanie sa veľmi spája s osobnostným rozvojom, a nielen v tom zmysle, že niekto číta knižky o rozvoji, ale naozaj na sebe pracuje a chce sa zlepšiť. Potom je radosť sa stretávať s takými ľuďmi.

Máte talent na jazyky?
Áno aj nie. Mám určité predispozície, aby som pracovala so slovom a vždy som k tomu mala blízko. Nemyslím, že mám talent na učenie sa cudzích jazykov ako takých. Je za tým skôr moja disciplína a vytrvalosť. Organizujem najväčšiu konferenciu polyglotov na svete a na túto konferenciu chodí okolo 500 polyglotov a keď sa ich opýtate, či majú talent na jazyky, tak vám bežne povedia že nie, lebo každý vie, čo pre to urobil, kým sa ten jazyk naučil. Ide o efektivitu. Je to úplne iné učenie, ako keď niekto chodí na kurzy 4 – 5 rokov. Pokiaľ výučba nie je efektívna, je to v podstate zabitý čas.

Chcela som sa pôvodne opýtať, na čo nemáte talent a chceli by ste ho mať.
Skôr k čomu nemám vzťah. Napríklad nemám vzťah k písaniu článkov. Mám sebadisciplínu na jazyky, ale na toto nie. Takže mi vždy veľmi dlho trvá napísať email alebo článok.

V názve firmy máte Jazykový mentoring. V súčasnej dobe počujeme často slovo kouč. Akú úlohu u vás zohráva to mentorstvo?
Ja som môj vlastný názov hľadala intenzívne zhruba 6 týždňov, kým som sa rozhodla, kto vlastne som a čo ponúkam. Išla som do Berlína do najväčšej knižnice a kníhkupectva, čítala som si všetky knižky o mentoroch, tréneroch, koučoch, konzultantoch a zistila som, že neviem nájsť nikde popis toho, čo chcem robiť. Podľa toho, ako je koučing zadefinovaný, nie je moja práca jazykovým koučingom. Mentor je človek, ktorý si prešiel tou skúsenosťou, ktorú jeho študent chce získať. To znamená, že kým jazykový kouč môže byť človek, ktorý sa v živote žiaden jazyk nenaučil, ale pomôže človeku v tých procesoch, ja sa odlišujem tým, že som si prešla procesom učenia jazykov – učím sa každé dva roky nový jazyk. Takže, keď mi niekto povie: „mám takýto problém pri učení francúzštiny,“ presne viem o čom hovorí. Preto som jazykový mentor.

Prečo každé dva roky?
Tak mi to vychádza, že ma zhruba po dvoch rokoch zase chytí taký ošiaľ, že sa chcem učiť nový jazyk. Takže po ruštine sa teraz učím swahilčinu. Je to síce dosť neobvyklé, ale práve preto sa ju učím, lebo európske jazyky už dokážem pokryť veľmi rýchlo. Ovládam niekoľko európskych jazykov a takú portugalčinu, taliančinu by som sa naučila behom 3 – 4 mesiacov, ale tým pádom sa už nič nové o učení sa jazykov nenaučím. To už je veľmi jednoduché, ale mňa zaujíma ten proces. Potrebovala som si vybrať jazyk, kde mi tie ostatné vôbec nepomôžu, som úplne na nule a cítim sa presne ako moji klienti.

Vráťme sa k podnikaniu. Prečo stále viac žien podniká?
Myslím, že hlavne kvôli sebarealizácii. V klasickej práci človek vždy narazí na niečo, kde sa nemôže naplno prejaviť a čím viac je súčasťou nejakého komplexnejšieho procesu, napríklad korporácie, tak tým menej vidí za sebou svoju prácu. Odrobí si svoje veci, prerobí tabuľky, odovzdá informácie ďalej ako v nejakej pásovej výrobe, ale nevidí ten produkt. V podnikaní je to krásna cesta v tom, že teraz napríklad vytvorím kampaň, takýto kurz, predá sa, ľudia sú spokojní a vidím výsledky.

Skúsme sa teraz pozrieť do budúcnosti. V ktorých oblastiach budú ženy pribúdať?
Ja si myslím, že akékoľvek podnikanie treba budovať aj v online sfére. Keď si niekto založí pekáreň, aj tak musí mať stránku na FB a musí ísť s dobou. Je pomerne jednoduché začať podnikať na internete, ak nepotrebuje vlastnú pobočku a všetky veci s tým spojené. Ja robím infopodnikanie, som expertom na určitú tému a predávam informácie. Viem si predstaviť nárast žien práve v tejto oblasti. Ženy, ktoré niečo vyštudovali, v niečom sa vyznajú, majú nejakú skúsenosť a chcú sa o ňu podeliť. Myslím, že to by bol ten priestor, kde by to mohlo narásť. Vstupné náklady tu nie sú veľké (môže to byť do 1 000 EUR) a človek sa začne realizovať v tom, čo ho najviac baví.

S čím má počítať každá žena, ktorá vstúpi do sveta podnikania a aký prístup by mala zvoliť?
Určite je to systematickosť a nečakať, kým budem dosť dobrá. S týmto bojuje veľmi veľa žien, že sa ešte necítia byť expertkou. Aj ja si sama pamätám, keď som začínala, že som hovorila, že ja ešte nemôžem učiť ľudí ako sa učiť jazyky, najprv musím prečítať, čo všetci polygloti na svete napísali, musím absolvovať všetky semináre a musím vedieť o jazykoch úplne všetko, aby som vedela, že som nič neprehliadla. Až potom som pochopila, že nikdy nemôžeme čakať, že niekto príde, poklepká nás po pleci a povie: „Gratulujem, už si expert.“ My sa musíme tým expertom stať. Samozrejme, že musíme už niečo vedieť, nemôžeme byť v danej téme úplný začiatočník. Treba si skrátka v jednom momente povedať, že teraz to už idem komunikovať smerom von. Netreba to odďaľovať. A tretia vec je nájsť si niekoho, kto už tú cestu prešiel, svojho mentora a pýtať sa a učiť sa od neho. Preto som na začiatku robila intenzívny networking, aby som nemusela robiť tie chyby ako ostatní a mohla som dosiahnuť nejakú skratku. Takto som sa veľmi rýchlo dostala v podnikaní k väčším úspechom.

Aké podnikateľské príbehy vás oslovujú?
Ja si najviac vážim podnikateľov, ktorí naozaj majú túžbu niečo odovzdať iným ľuďom. Myslím si, že to by mala byť podstata podnikania. Keď to niekto robí iba s cieľom zarobiť, vždy sa to vypomstí a nie je to udržateľné. Takže, keď čítam o podnikateľoch, ktorí vidia nejaký problém a chcú pomôcť ľuďom ho vyriešiť, to sú podnikateľské príbehy, ktoré uspejú.

BLOG

ROZMÝŠĽATE NAD TÝM, ŽE ZAČNETE PODNIKAŤ?
TAK TREBA NIEČO PODNIKNÚŤ!

Lýdia Machová: „Podnikanie je moja životná misia.“

  • 06. 04. 2018
  • Uverejnil Admin Admin
  • Prečítané 5045 x
Rozhovor s Lýdiou Machovou, držiteľkou Ceny za moderný inovatívny prístup 2017.

V čom si myslíte, že je vaše podnikanie moderné a inovatívne?
Myslím, že som v podnikaní moderná a inovatívna dvomi spôsobmi. Obsahom toho, s čím podnikám, lebo to je úplne nový prístup vo výučbe jazykov, a taktiež formou, ktorou to robím, lebo som išla vyslovene do online podnikania a hľadala som najmodernejšie prostriedky, ako svoje produkty marketingovo propagovať spôsobmi, ktoré mi internet ponúka.

Prečo sa venujete práve výučbe jazykov? Mali ste aj iné alternatívy v čom by ste podnikali?
Nikdy som nemala dlhodobú ambíciu, že idem podnikať. Túto cestu som nezvažovala. Vyštudovala som tlmočenie, 6 rokov som pôsobila ako tlmočníčka na živnosť, a keď som si dokončovala doktorát, rozmýšľala som, čo ďalej. Vedela som, že tlmočeniu sa už dlhodobo venovať nechcem, že ma to určitým spôsobom obmedzuje, tak som rozmýšľala, akým spôsobom by som vedela myšlienky, ktoré mám o učení sa jazykov, odovzdať svetu. Či napíšem knihu, budem učiť študentov, alebo to skúsim ponúknuť verejnosti podnikateľskou cestou. A tak som sa rozhodla podnikať.

Tlmočenie muselo byť veľmi náročné a stresujúce…
Áno. Tlmočila som konferencie pre tisíce ľudí, pre stovky ľudí priamo na pódiu, alebo v kabíne aj 8 hodín v kuse. Bolo to zaujímavé, ale bolo to obmedzujúce aj v tom, že som bola platená za čas. To znamená, že síce som si mohla dať 4 mesiace dovolenky, ale nedostala som za to ani euro zaplatené, lebo za mňa nikto neodtlmočí. Preto som hľadala spôsob, ako získať aj pasívny príjem a nebyť platená za každú hodinu.

Veľa žien zvažuje podnikanie z rôznych dôvodov, hoci podnikanie nikdy nie je ľahké. Akú inú motiváciu ste ešte mali keď ste sa vydali na cestu podnikania?
Na začiatku podnikania som si dokonca aj spísala mojich 10 motivácií, čiže dôvodov. A zistila som, že finančná motivácia bola až niekde na 6 – 7 mieste. Mojím cieľom bolo v prvom rade šíriť do sveta myšlienku, že každý sa dokáže naučiť cudzí jazyk ako samouk, ale musí mať na to nejaké know–how. Ja to know-how mám a chcem ho ľuďom odovzdať. Okrem toho som v podnikaní chcela získať aj slobodu času. Keďže som veľká cestovateľka, je pre mňa dôležité nemať len pár týždňov dovolenky v roku, ale radšej pár mesiacov. Taktiež dôležitou motiváciou pre mňa bolo venovať sa takej práci, ktorá mi umožní rásť a zlepšovať sa, a to je v mojom podnikaní splnené na 100%.

Často má niekto nápad, ale akosi nemá na podnikanie vlohy, alebo zručnosti, ktoré každý podnikateľ v reálnom podnikaní potrebuje. Vy ste mali v rukách know – how, čiže nápad, ale ako to bolo ďalej?
Keď prišli prvé myšlienky o jazykovom mentoringu, začala som vyhľadávať vo svojom okolí iných podnikateľov, ktorí už zažili nejaké úspechy. Cítila som potrebu nechať sa usmerniť skúsenejšími a aktívne som hľadala svojho biznis mentora. Každému som rozprávala svoje nápady a oni ma často jednou vetou usmernili, ako by som mala o podnikaní uvažovať ďalej.

Nemali ste obavy, že vám nápad niekto ukradne?
Zo začiatku áno, ale potom som pochopila vďaka jednému mentorovi, ktorý mi veľmi pomohol ako podnikateľ, že nápad sám o sebe nie je nič, ale dôležitá je realizácia a na tú mám energiu ja, lebo som si to vymyslela, chcem to robiť a idem do toho naplno. Iní ľudia tiež vedia, ako sa majú učiť jazyky, ale možno nevedia, ako to podať druhým. Ja som svoju cestu hľadala niekoľko mesiacov a vlastne predtým som sa tomu venovala niekoľko rokov v rámci voľného času. Robila som prednášky o učení sa jazykov pre študentov na univerzite a preto si nemyslím, že by ma mohol niekto len tak okopírovať.

Podnikáte necelé dva roky, čo vás také prekvapilo, čo ste povedzme nečakali?
Prekvapilo ma, ako veľa sa človek musí učiť. Stále je v čom sa zlepšovať. Na začiatku, keď to človek chce zrealizovať a urobiť dobre, tak je potrebné ísť do toho naplno s nadšením a chuťou učiť sa, lebo ak chce niekto zrealizovať svoj nápad čo najrýchlejšie, aby rýchlo zbohatol, tak si myslím, že bude chyba v samotnom procese podnikania a skončí sa to skôr ako si predstavoval. Ja som do toho išla s radosťou, že sa naučím nové veci, napríklad o marketingu, o prezentovaní na verejnosti, o robení webstránok…

Neľutujete to?
Absolútne nie. Podnikanie je moja životná misia.

Zatiaľ sme hovorili len o benefitoch. Je niečo čo ste museli podnikaniu obetovať?
Možno jedna jediná vec, a tá súvisí priamo s povahou môjho podnikania. Musela som trochu obetovať svoje súkromie, lebo ja staviam svoju značku na sebe a tým pádom veľa ľudí vie o mne, kde cestujem, ako cestujem, s kým sa stretávam a pod. Dokonca sa mi pomerne často stáva, že ma ľudia spoznávajú aj na ulici, čo je vďaka veľkej prezentácii v médiách. Inak mi toto podnikanie dáva veľkú slobodu a nemám problém zosúladiť súkromie a prácu.

Vnímate aj svoju konkurenciu?
Ja si myslím, že každý musí sledovať svoju konkurenciu a je veľkou chybou, keď to nerobí. Po prvé, je arogantné si povedať, že nemám žiadnu konkurenciu alebo že ma nezaujíma, lebo je slabá. Od každého sa dá niečo naučiť, takže pravidelne sledujem, čo si kto rieši v tomto priestore, na tomto mojom československom trhu, ale aj v zahraničí, a snažím sa inšpirovať tým, čo funguje, na čom sa oni poučili. Taktiež je dobré sledovať druhých, aby som presne vedela zadefinovať, v čom som iná. Keď sa ma niekto opýta, prečo sa má rozhodnúť pre môj kurz a nie iný, tak mu to viem presne povedať.

Je vaša metóda iná aj v tom, že je vhodná pre každého?
Áno aj nie. Je to pre každého v tom zmysle, že každý to dokáže, ale nie je to pre každého, lebo nie každý má tú snahu preto sám niečo urobiť. Ja mám tú výhodu, že nemusím učiť triedu 30 detí, ktorým je to úplne jedno, ale môžem pracovať len s ľuďmi, ktorí pochopili, že sa musia ten jazyk učiť sami. Pracujem s ľuďmi, ktorí sú motivovaní, a vtedy sú tie výsledky krásne. Dám im návod ako sa k tomu dopracujú a oni sa behom pár týždňov-mesiacov zlepšia tak, ako za celé roky nie. Jediné, čo stačí, je nájsť v sebe motiváciu a ja im pomôžem nastaviť správny systém.

Často máte klientov podnikateľov. Akí sú žiaci?
Som veľmi vďačná za takýchto klientov, lebo podnikatelia sú zvyknutí vzdelávať sa, vidia zaujímavý seminár, neváhajú dlho, kúpia si ho, lebo vedia, že ich to posunie. Problém je, že na to veľakrát nemajú čas a je pre nich ťažšie nastaviť si systematickú výučbu. Ja mám pocit, že podnikanie sa veľmi spája s osobnostným rozvojom, a nielen v tom zmysle, že niekto číta knižky o rozvoji, ale naozaj na sebe pracuje a chce sa zlepšiť. Potom je radosť sa stretávať s takými ľuďmi.

Máte talent na jazyky?
Áno aj nie. Mám určité predispozície, aby som pracovala so slovom a vždy som k tomu mala blízko. Nemyslím, že mám talent na učenie sa cudzích jazykov ako takých. Je za tým skôr moja disciplína a vytrvalosť. Organizujem najväčšiu konferenciu polyglotov na svete a na túto konferenciu chodí okolo 500 polyglotov a keď sa ich opýtate, či majú talent na jazyky, tak vám bežne povedia že nie, lebo každý vie, čo pre to urobil, kým sa ten jazyk naučil. Ide o efektivitu. Je to úplne iné učenie, ako keď niekto chodí na kurzy 4 – 5 rokov. Pokiaľ výučba nie je efektívna, je to v podstate zabitý čas.

Chcela som sa pôvodne opýtať, na čo nemáte talent a chceli by ste ho mať.
Skôr k čomu nemám vzťah. Napríklad nemám vzťah k písaniu článkov. Mám sebadisciplínu na jazyky, ale na toto nie. Takže mi vždy veľmi dlho trvá napísať email alebo článok.

V názve firmy máte Jazykový mentoring. V súčasnej dobe počujeme často slovo kouč. Akú úlohu u vás zohráva to mentorstvo?
Ja som môj vlastný názov hľadala intenzívne zhruba 6 týždňov, kým som sa rozhodla, kto vlastne som a čo ponúkam. Išla som do Berlína do najväčšej knižnice a kníhkupectva, čítala som si všetky knižky o mentoroch, tréneroch, koučoch, konzultantoch a zistila som, že neviem nájsť nikde popis toho, čo chcem robiť. Podľa toho, ako je koučing zadefinovaný, nie je moja práca jazykovým koučingom. Mentor je človek, ktorý si prešiel tou skúsenosťou, ktorú jeho študent chce získať. To znamená, že kým jazykový kouč môže byť človek, ktorý sa v živote žiaden jazyk nenaučil, ale pomôže človeku v tých procesoch, ja sa odlišujem tým, že som si prešla procesom učenia jazykov – učím sa každé dva roky nový jazyk. Takže, keď mi niekto povie: „mám takýto problém pri učení francúzštiny,“ presne viem o čom hovorí. Preto som jazykový mentor.

Prečo každé dva roky?
Tak mi to vychádza, že ma zhruba po dvoch rokoch zase chytí taký ošiaľ, že sa chcem učiť nový jazyk. Takže po ruštine sa teraz učím swahilčinu. Je to síce dosť neobvyklé, ale práve preto sa ju učím, lebo európske jazyky už dokážem pokryť veľmi rýchlo. Ovládam niekoľko európskych jazykov a takú portugalčinu, taliančinu by som sa naučila behom 3 – 4 mesiacov, ale tým pádom sa už nič nové o učení sa jazykov nenaučím. To už je veľmi jednoduché, ale mňa zaujíma ten proces. Potrebovala som si vybrať jazyk, kde mi tie ostatné vôbec nepomôžu, som úplne na nule a cítim sa presne ako moji klienti.

Vráťme sa k podnikaniu. Prečo stále viac žien podniká?
Myslím, že hlavne kvôli sebarealizácii. V klasickej práci človek vždy narazí na niečo, kde sa nemôže naplno prejaviť a čím viac je súčasťou nejakého komplexnejšieho procesu, napríklad korporácie, tak tým menej vidí za sebou svoju prácu. Odrobí si svoje veci, prerobí tabuľky, odovzdá informácie ďalej ako v nejakej pásovej výrobe, ale nevidí ten produkt. V podnikaní je to krásna cesta v tom, že teraz napríklad vytvorím kampaň, takýto kurz, predá sa, ľudia sú spokojní a vidím výsledky.

Skúsme sa teraz pozrieť do budúcnosti. V ktorých oblastiach budú ženy pribúdať?
Ja si myslím, že akékoľvek podnikanie treba budovať aj v online sfére. Keď si niekto založí pekáreň, aj tak musí mať stránku na FB a musí ísť s dobou. Je pomerne jednoduché začať podnikať na internete, ak nepotrebuje vlastnú pobočku a všetky veci s tým spojené. Ja robím infopodnikanie, som expertom na určitú tému a predávam informácie. Viem si predstaviť nárast žien práve v tejto oblasti. Ženy, ktoré niečo vyštudovali, v niečom sa vyznajú, majú nejakú skúsenosť a chcú sa o ňu podeliť. Myslím, že to by bol ten priestor, kde by to mohlo narásť. Vstupné náklady tu nie sú veľké (môže to byť do 1 000 EUR) a človek sa začne realizovať v tom, čo ho najviac baví.

S čím má počítať každá žena, ktorá vstúpi do sveta podnikania a aký prístup by mala zvoliť?
Určite je to systematickosť a nečakať, kým budem dosť dobrá. S týmto bojuje veľmi veľa žien, že sa ešte necítia byť expertkou. Aj ja si sama pamätám, keď som začínala, že som hovorila, že ja ešte nemôžem učiť ľudí ako sa učiť jazyky, najprv musím prečítať, čo všetci polygloti na svete napísali, musím absolvovať všetky semináre a musím vedieť o jazykoch úplne všetko, aby som vedela, že som nič neprehliadla. Až potom som pochopila, že nikdy nemôžeme čakať, že niekto príde, poklepká nás po pleci a povie: „Gratulujem, už si expert.“ My sa musíme tým expertom stať. Samozrejme, že musíme už niečo vedieť, nemôžeme byť v danej téme úplný začiatočník. Treba si skrátka v jednom momente povedať, že teraz to už idem komunikovať smerom von. Netreba to odďaľovať. A tretia vec je nájsť si niekoho, kto už tú cestu prešiel, svojho mentora a pýtať sa a učiť sa od neho. Preto som na začiatku robila intenzívny networking, aby som nemusela robiť tie chyby ako ostatní a mohla som dosiahnuť nejakú skratku. Takto som sa veľmi rýchlo dostala v podnikaní k väčším úspechom.

Aké podnikateľské príbehy vás oslovujú?
Ja si najviac vážim podnikateľov, ktorí naozaj majú túžbu niečo odovzdať iným ľuďom. Myslím si, že to by mala byť podstata podnikania. Keď to niekto robí iba s cieľom zarobiť, vždy sa to vypomstí a nie je to udržateľné. Takže, keď čítam o podnikateľoch, ktorí vidia nejaký problém a chcú pomôcť ľuďom ho vyriešiť, to sú podnikateľské príbehy, ktoré uspejú.