AKTUALITY

ROZMÝŠĽATE NAD TÝM, ŽE ZAČNETE PODNIKAŤ?
TAK TREBA NIEČO PODNIKNÚŤ!

Adriana Tomeková: „Prekážky sú na to, aby sa prekonali.“

  • 25. 04. 2018
  • Uverejnil Admin Admin
  • Prečítané 748 x
Rozhovor s MUDr. Adrianou Tomekovou, majiteľkou súkromnej dermatologicko – laserovej kliniky TOMAR a členkou poroty súťaže Podnikateľka Slovenska 2017.

Boli ste členkou poroty súťaže Podnikateľka Slovenska 2017. Splnila súťaž vaše očakávania?
Absolútne. Bola som veľmi milo prekvapená aj ako porotkyňa, aj ako diváčka počas galavečera. Ako podnikateľka som zvyknutá z typicky „mužského podnikateľského sveta“ na ten tvrdý biznis a súťaživosť, ale toto bola kvalitná súťaž, ktorá ukázala, aký je v ženách podnikateľkách potenciál. Súťažiace podnikateľky boli uvoľnené, dokonca pôsobili ako partia, ktorá sa dlhšie pozná.

V čom môže ženám podnikateľkám pomôcť takáto súťaž?
O tom, že treba ženy podporiť, aby podnikali netreba diskutovať. Povedzme si otvorene, že stále pretrváva predsudok, že ženy by sa mali venovať rodine a muži podnikať. Ešte nie sme až takí vyspelí ako v iných štátoch, ženy ešte stále dávajú prednosť rodine a ženy podnikateľky, ktoré majú rodiny sa dokážu súbežne venovať obom a stíhajú to. Veľa žien si netrúfa, majú pocit, že nemá na to vek, prostriedky, ale myslím si, že keď niekto má rád svoju prácu, remeslo a má dobrý nápad, tak by si mal za tým snom ísť a zrealizovať ho. Práve súťaž Podnikateľka Slovenska, dáva dobrý príklad ženám, ktoré nad tým uvažujú a zatiaľ si netrúfajú.

Vy ste lekárka, čiže odborníčka v odbore, ale hlavne podnikateľka, ktorá sa v biznise pohybuje už 16 rokov. Prečo ste sa ako lekárka rozhodli pre túto cestu?
Úprimne? V živote by som neverila, že by som dokázala byť podnikateľkou a ani to nebolo mojím snom. Mojím snom bolo byť lekárkou. Študovala som za socializmu a v tom období sme ako lekári nenastupovali s tým, že budeme podnikatelia, ale preto, že je to naše poslanie. Vedela som, že málo zarobím, že ma bude živiť muž, budem mať rodinu… No klasika. Rozhodla som sa pre dermatológiu, ktorá nie je vždy úplne „pekná,“ ale ja som tam hľadala hlavne estetiku a zároveň som chcela pomáhať ľuďom. Okrem práce na klinike som sa začala starať aj o kozmetologickú ambulanciu, lebo prednostka kliniky videla, že ma to zaujíma a dostala som jej dôveru. Tam som získala prax a urobila som si atestáciu. Pravda je taká, že na klinike ma to nebavilo, lebo viac som bola v papieroch ako s pacientom, počítače neboli, ale bola som zvedavá a na zahraničných TV staniciach som videla prvé lasery. Neskôr som sa zoznámila s človekom, ktorý doniesol prvý laser a intenzívne pulzné svetlo na Slovensko a začala som spolu s MUDr. Šrámekovou robiť pre toho pána. Odišla som z kliniky a postupne sme začali obe pracovať v jeho súkromnom prvom laserovom centre. Neskôr som si otvorila svoju dermatologickú a laserovú kliniku TOMAR. Takže u mňa to prišlo postupne a všetko to, čo som si myslela, že v sebe nemám, som zistila, že mám.

To bolo dosť odvážne…
Bolo, ale vždy som v živote robila odvážne rozhodnutia. Keď som o niečom presvedčená, idem si za svojím cieľom, nebojím sa prekážok.

Vaša hlavná motivácia podnikať teda neboli peniaze.
Nie, chcela som robiť svoju prácu inak. To je aj jeden z rozdielov v prístupe k podnikaniu u mužov a u žien. Muži to vo väčšine prípadov spájajú s peniazmi a s veľkým ziskom, lebo od toho muža sa to v spoločnosti očakáva.

Zisk je však určite jeden z prirodzených ukazovateľov úspešného podnikania a vy ste úspešná podnikateľka, keďže podnikáte 16 rokov. Čo všetko za tým musí byť?
Základom je nadchnúť sa pre niečo, čo milujete. A potom do toho treba zdravý sedliacky rozum a nebáť sa prekážok. Prekážky sú na to, aby sa prekonali. Takže najprv je nadšenie, potom je to náročná robota, veľa energie. Všetko si to naozaj musíte odrobiť. Zrazu musíte spojiť rodinu s podnikaním a snažíte sa, aby to doma čo najmenej cítili. Nekončíte o 16.00, ale potom po práci do banky, nákupy, stretnutia, večer si pripravujete niečo na druhý deň, študujete… Mňa všetci strašili s byrokraciou, ale asi som mala šťastie a hoci vždy som musela mať na všetko „1000 papierov,“ stretla som slušných ľudí aj na úradoch. Každé podnikanie si vyžaduje veľa času. Mne musela pomáhať a vytvárať zázemie celá rodina. A samozrejme samostatnou kapitolou je nájsť slušných, lojálnych fundovaných zamestnancov, ktorí sa stotožnia s mojou filozofiou, nadšením a nasadením.

Pracujete s estetikou, krásou… Má krása vplyv na podnikanie? Môže podnikateľkám pomôcť?
Prvý, je vždy prvý dojem. Čo znamená nielen či niekto je dokonale pekný, ale či niečo vyžaruje. Niekedy môže byť žena krásna, ale nezapamätáte si ju. Keď je podnikateľka spokojná sama so sebou aj s tým čo robí a niečo aj pre seba robí, ja si osobne myslím, že je vždy príjemnejšie rokovanie s príjemným človekom, na ktorého sa aj dobre pozerá. Atmosféra je iná a možno aj obchody idú ľahšie. Netreba to však preháňať.

Aké podnikateľské príbehy vás oslovujú?
Tým, že robím s estetikou a medicínou, páči sa mi všetko, čo súvisí s krásou, umením, estetikou. Keď príde niekto s nápadom, robí to výborne a dá do toho všetko a je to vidieť na jeho práci, to si vážim. Mám rada ľudí, ktorí si svoju prácu robia poctivo. Viem aj pochváliť a nemám s tým najmenší problém a viem pochváliť aj ženu, keď dobre vyzerá.

Vaše podnikanie je výnimočné tým, že pretrváva už 16 rokov, čo znamená, že ste úspešná. Aké máte plány?
Áno, hovorí sa, že kto už 10 rokov podniká, je dobrý podnikateľ a značka. Počas toho podnikania vždy niečo príde, pretože sa človek logicky posúva. Keď to tak spätne hodnotím, mňa život naučil podnikať a nemala som žiadne školenia, semináre, mentorov, kouča… Teraz sa ľudia všetko učia. Ja som mala intuíciu a sedliacky rozum. Teraz mám také obdobie, že rozmýšľam čo ďalej. Či budem viac školiť, či ešte niečo pridať, či zobrať nové lekárky a ja sa budem venovať niečomu inému. Zistila som, že z tohto celého podnikania ma najviac baví práca s pacientom, resp. klientom, čiže tá odborná časť. To ostatné musím robiť, lebo podnikám, ale keby som si z toho celého mohla vybrať, tak by som si vybrala presne to, s čím som začínala ako lekárka, prácu s pacientom.

Tak si predstavme situáciu, že svoje podnikanie predáte. Čo by ste robili?
Keby som to predala, tak už nepodnikám. Už by som v takom tempe ako doteraz nechcela fungovať. Ani za tie peniaze by mi to nestálo. Ja som taký typ človeka, ktorý sa potrebuje nadchnúť pre niečo, baví ma psychológia, dizajn, cestovanie, umenie.

Spomínali ste, že podnikanie nie je jednoduché, no napriek tomu stále rastie počet žien podnikateliek.
V normálnom zamestnaní často fungujeme tak, že sme v strese, vyčerpaní, prepracovaní a nevšímame si prvé signály, ktoré nám telo dáva najavo, že stop. Keď tak roky žijete, začnete mať zdravotné problémy a veľa ľudí aj žien, si v takomto momente povie dosť a idem robiť niečo čo ma baví. Zariskujem, možno sa uskromním, ale budem spokojná a zdravá. Keď je tam láska k tomu, čo chcete robiť a dobrý nápad, je to viac ako keď máte ako takú istotu v nejakej robote. Ja som tiež mala istotu na dermatovenerologickej klinike, ale aj tak som chcela niečo svoje a iné. U mladých podnikateliek je tam určite aj nespokojnosť. Či už v práci, alebo ich nenapĺňa konkrétna práca, alebo vedia, že majú naviac a strácajú zbytočne čas. Okrem toho už cítiť aj v spoločnosti viac podpory, aby sa podnikalo. Pozitívnym príkladom je aj súťaž ako Podnikateľka Slovenska.

Predstavte si, že by ste s podnikaním začínali teraz. V čom je to dnes iné?
Doba je iná a ťažšia v tom, že je veľká konkurencia. Keď som začínala, v mojom odbore nebola vôbec taká konkurencia. Dnes máte cca 50 stredísk v BA. Keď som ja začínala, boli sme my a Ústav lekárskej kozmetiky. Začínali sme s jedným laserom, IPL a prežili sme. Dnes musíte mať minimálne 5 – 6 kvalitných a drahých laserov, aby ste vedeli konkurovať. Ďalej sú tu zľavové portály, kde sa ide pod cenu a kvalita v estetickej medicíne ide na druhú koľaj, čo je veľmi smutné. Dnes sme presýtení, máme všetkého veľa a určitú výhodu majú tí, ktorí majú nápad a prídu s niečím novým, alebo s inováciou.

A teraz sa pozrime do budúcnosti. V akých odvetviach budú ženy pribúdať?
Keď je žena je vo svojom obore dobrá, je jedno, či bude pilotka, učiteľka, alebo bude podnikať v IT alebo si otvorí pekáreň, presadí sa. Myslím si, že aj žena v biznise by si mala stále zachovať svoju ženskosť a nebyť veľmi chlapská. Žena by mala zostať aj v biznise ženou, nájsť si v ňom to svoje miesto, robiť to najlepšie ako sa dá a potom si ju aj muži vážia.

BLOG

ROZMÝŠĽATE NAD TÝM, ŽE ZAČNETE PODNIKAŤ?
TAK TREBA NIEČO PODNIKNÚŤ!

Adriana Tomeková: „Prekážky sú na to, aby sa prekonali.“

  • 25. 04. 2018
  • Uverejnil Admin Admin
  • Prečítané 749 x
Rozhovor s MUDr. Adrianou Tomekovou, majiteľkou súkromnej dermatologicko – laserovej kliniky TOMAR a členkou poroty súťaže Podnikateľka Slovenska 2017.

Boli ste členkou poroty súťaže Podnikateľka Slovenska 2017. Splnila súťaž vaše očakávania?
Absolútne. Bola som veľmi milo prekvapená aj ako porotkyňa, aj ako diváčka počas galavečera. Ako podnikateľka som zvyknutá z typicky „mužského podnikateľského sveta“ na ten tvrdý biznis a súťaživosť, ale toto bola kvalitná súťaž, ktorá ukázala, aký je v ženách podnikateľkách potenciál. Súťažiace podnikateľky boli uvoľnené, dokonca pôsobili ako partia, ktorá sa dlhšie pozná.

V čom môže ženám podnikateľkám pomôcť takáto súťaž?
O tom, že treba ženy podporiť, aby podnikali netreba diskutovať. Povedzme si otvorene, že stále pretrváva predsudok, že ženy by sa mali venovať rodine a muži podnikať. Ešte nie sme až takí vyspelí ako v iných štátoch, ženy ešte stále dávajú prednosť rodine a ženy podnikateľky, ktoré majú rodiny sa dokážu súbežne venovať obom a stíhajú to. Veľa žien si netrúfa, majú pocit, že nemá na to vek, prostriedky, ale myslím si, že keď niekto má rád svoju prácu, remeslo a má dobrý nápad, tak by si mal za tým snom ísť a zrealizovať ho. Práve súťaž Podnikateľka Slovenska, dáva dobrý príklad ženám, ktoré nad tým uvažujú a zatiaľ si netrúfajú.

Vy ste lekárka, čiže odborníčka v odbore, ale hlavne podnikateľka, ktorá sa v biznise pohybuje už 16 rokov. Prečo ste sa ako lekárka rozhodli pre túto cestu?
Úprimne? V živote by som neverila, že by som dokázala byť podnikateľkou a ani to nebolo mojím snom. Mojím snom bolo byť lekárkou. Študovala som za socializmu a v tom období sme ako lekári nenastupovali s tým, že budeme podnikatelia, ale preto, že je to naše poslanie. Vedela som, že málo zarobím, že ma bude živiť muž, budem mať rodinu… No klasika. Rozhodla som sa pre dermatológiu, ktorá nie je vždy úplne „pekná,“ ale ja som tam hľadala hlavne estetiku a zároveň som chcela pomáhať ľuďom. Okrem práce na klinike som sa začala starať aj o kozmetologickú ambulanciu, lebo prednostka kliniky videla, že ma to zaujíma a dostala som jej dôveru. Tam som získala prax a urobila som si atestáciu. Pravda je taká, že na klinike ma to nebavilo, lebo viac som bola v papieroch ako s pacientom, počítače neboli, ale bola som zvedavá a na zahraničných TV staniciach som videla prvé lasery. Neskôr som sa zoznámila s človekom, ktorý doniesol prvý laser a intenzívne pulzné svetlo na Slovensko a začala som spolu s MUDr. Šrámekovou robiť pre toho pána. Odišla som z kliniky a postupne sme začali obe pracovať v jeho súkromnom prvom laserovom centre. Neskôr som si otvorila svoju dermatologickú a laserovú kliniku TOMAR. Takže u mňa to prišlo postupne a všetko to, čo som si myslela, že v sebe nemám, som zistila, že mám.

To bolo dosť odvážne…
Bolo, ale vždy som v živote robila odvážne rozhodnutia. Keď som o niečom presvedčená, idem si za svojím cieľom, nebojím sa prekážok.

Vaša hlavná motivácia podnikať teda neboli peniaze.
Nie, chcela som robiť svoju prácu inak. To je aj jeden z rozdielov v prístupe k podnikaniu u mužov a u žien. Muži to vo väčšine prípadov spájajú s peniazmi a s veľkým ziskom, lebo od toho muža sa to v spoločnosti očakáva.

Zisk je však určite jeden z prirodzených ukazovateľov úspešného podnikania a vy ste úspešná podnikateľka, keďže podnikáte 16 rokov. Čo všetko za tým musí byť?
Základom je nadchnúť sa pre niečo, čo milujete. A potom do toho treba zdravý sedliacky rozum a nebáť sa prekážok. Prekážky sú na to, aby sa prekonali. Takže najprv je nadšenie, potom je to náročná robota, veľa energie. Všetko si to naozaj musíte odrobiť. Zrazu musíte spojiť rodinu s podnikaním a snažíte sa, aby to doma čo najmenej cítili. Nekončíte o 16.00, ale potom po práci do banky, nákupy, stretnutia, večer si pripravujete niečo na druhý deň, študujete… Mňa všetci strašili s byrokraciou, ale asi som mala šťastie a hoci vždy som musela mať na všetko „1000 papierov,“ stretla som slušných ľudí aj na úradoch. Každé podnikanie si vyžaduje veľa času. Mne musela pomáhať a vytvárať zázemie celá rodina. A samozrejme samostatnou kapitolou je nájsť slušných, lojálnych fundovaných zamestnancov, ktorí sa stotožnia s mojou filozofiou, nadšením a nasadením.

Pracujete s estetikou, krásou… Má krása vplyv na podnikanie? Môže podnikateľkám pomôcť?
Prvý, je vždy prvý dojem. Čo znamená nielen či niekto je dokonale pekný, ale či niečo vyžaruje. Niekedy môže byť žena krásna, ale nezapamätáte si ju. Keď je podnikateľka spokojná sama so sebou aj s tým čo robí a niečo aj pre seba robí, ja si osobne myslím, že je vždy príjemnejšie rokovanie s príjemným človekom, na ktorého sa aj dobre pozerá. Atmosféra je iná a možno aj obchody idú ľahšie. Netreba to však preháňať.

Aké podnikateľské príbehy vás oslovujú?
Tým, že robím s estetikou a medicínou, páči sa mi všetko, čo súvisí s krásou, umením, estetikou. Keď príde niekto s nápadom, robí to výborne a dá do toho všetko a je to vidieť na jeho práci, to si vážim. Mám rada ľudí, ktorí si svoju prácu robia poctivo. Viem aj pochváliť a nemám s tým najmenší problém a viem pochváliť aj ženu, keď dobre vyzerá.

Vaše podnikanie je výnimočné tým, že pretrváva už 16 rokov, čo znamená, že ste úspešná. Aké máte plány?
Áno, hovorí sa, že kto už 10 rokov podniká, je dobrý podnikateľ a značka. Počas toho podnikania vždy niečo príde, pretože sa človek logicky posúva. Keď to tak spätne hodnotím, mňa život naučil podnikať a nemala som žiadne školenia, semináre, mentorov, kouča… Teraz sa ľudia všetko učia. Ja som mala intuíciu a sedliacky rozum. Teraz mám také obdobie, že rozmýšľam čo ďalej. Či budem viac školiť, či ešte niečo pridať, či zobrať nové lekárky a ja sa budem venovať niečomu inému. Zistila som, že z tohto celého podnikania ma najviac baví práca s pacientom, resp. klientom, čiže tá odborná časť. To ostatné musím robiť, lebo podnikám, ale keby som si z toho celého mohla vybrať, tak by som si vybrala presne to, s čím som začínala ako lekárka, prácu s pacientom.

Tak si predstavme situáciu, že svoje podnikanie predáte. Čo by ste robili?
Keby som to predala, tak už nepodnikám. Už by som v takom tempe ako doteraz nechcela fungovať. Ani za tie peniaze by mi to nestálo. Ja som taký typ človeka, ktorý sa potrebuje nadchnúť pre niečo, baví ma psychológia, dizajn, cestovanie, umenie.

Spomínali ste, že podnikanie nie je jednoduché, no napriek tomu stále rastie počet žien podnikateliek.
V normálnom zamestnaní často fungujeme tak, že sme v strese, vyčerpaní, prepracovaní a nevšímame si prvé signály, ktoré nám telo dáva najavo, že stop. Keď tak roky žijete, začnete mať zdravotné problémy a veľa ľudí aj žien, si v takomto momente povie dosť a idem robiť niečo čo ma baví. Zariskujem, možno sa uskromním, ale budem spokojná a zdravá. Keď je tam láska k tomu, čo chcete robiť a dobrý nápad, je to viac ako keď máte ako takú istotu v nejakej robote. Ja som tiež mala istotu na dermatovenerologickej klinike, ale aj tak som chcela niečo svoje a iné. U mladých podnikateliek je tam určite aj nespokojnosť. Či už v práci, alebo ich nenapĺňa konkrétna práca, alebo vedia, že majú naviac a strácajú zbytočne čas. Okrem toho už cítiť aj v spoločnosti viac podpory, aby sa podnikalo. Pozitívnym príkladom je aj súťaž ako Podnikateľka Slovenska.

Predstavte si, že by ste s podnikaním začínali teraz. V čom je to dnes iné?
Doba je iná a ťažšia v tom, že je veľká konkurencia. Keď som začínala, v mojom odbore nebola vôbec taká konkurencia. Dnes máte cca 50 stredísk v BA. Keď som ja začínala, boli sme my a Ústav lekárskej kozmetiky. Začínali sme s jedným laserom, IPL a prežili sme. Dnes musíte mať minimálne 5 – 6 kvalitných a drahých laserov, aby ste vedeli konkurovať. Ďalej sú tu zľavové portály, kde sa ide pod cenu a kvalita v estetickej medicíne ide na druhú koľaj, čo je veľmi smutné. Dnes sme presýtení, máme všetkého veľa a určitú výhodu majú tí, ktorí majú nápad a prídu s niečím novým, alebo s inováciou.

A teraz sa pozrime do budúcnosti. V akých odvetviach budú ženy pribúdať?
Keď je žena je vo svojom obore dobrá, je jedno, či bude pilotka, učiteľka, alebo bude podnikať v IT alebo si otvorí pekáreň, presadí sa. Myslím si, že aj žena v biznise by si mala stále zachovať svoju ženskosť a nebyť veľmi chlapská. Žena by mala zostať aj v biznise ženou, nájsť si v ňom to svoje miesto, robiť to najlepšie ako sa dá a potom si ju aj muži vážia.